Rabu, Januari 31, 2007

Unit Berkhidmat Dalam TLDM sejak 23 Jan 06



Aku telah ditauliahkan pada 17 Disember 2005 dan telah mingikuti kursus Pegawai rendah di KDSI 1 Lumut selama hampir 2 minggu. selepas aku menamatkan kursus, aku telah di perjawatkan sebagai Pegawai Jurulatih Sekolah Pengurusan Material Fakulti Bekalan dan Pengurusan, KD Pelandok.Saya mula berkhidmat di FBP pada 23 Januari 2006 sehinggalah 14 Sept 06. Di FBP saya dikehendaki mengajar pelatih2 yang baru memasuki perkhidmatan navy umumnya dan kepakaran bekalan khasnya. Secara jujurnya saya mengakui bahawa saya tidak mempunyai pengalaman yg benyak untuk mengajar terutama sekali berkaitan kerja kerana saya sendiri belum pernah berkhidmat di depot2. Walaubagaimanapun saya mengambil peluang ini untuk mendalami dan mempelajari lagi perkara2 berkaitan bekalan dan stor teknikal.Pada tarikh ini saya telah ditukarkan ke Markas Bantuan sebagai Pegawai Staff Pemeriksaan dan Penilaian. Khidmat saya di markas ini hanyalah untuk tempoh yang singkat iaitu selama lebih kurang 4 bulan sahaja. Di P&P saya perlu menguruskan perkara2 seperti Audit Tabung pengurusan yang memerlukan kelulusan Panglima Tentera Laut dan Panglima Bantuan sendiri. Selain itu P&P juga berfungsi sebagai jabatan yang mengendalikan Audit Pengurusan terhadap 5 unit naungan iaitu KD Malaya, Depot Bekalan TLDM, Protela Lumut, Wisma Samudera, Depot Senggaraan Kenderaan, manakala 96 HATL akan diaudit oleh MTL sama seperti Markas Bantuan sendiri. Selain itu juga, jabatan ini bertanggungjawab terhadap BSC unit2 dan Markas sendiri, TQM unit naungan dan retreat yang dilakukan setiap tahun. Pada tahun 2006 retreat telah dilaksanakan di Tiara Beach Resort pada 4 hingga 6 Dis 06 yang melibatkan semua pegawai Memerintah dan Pemerintah termasuk pengurus BSC unit masing2. Pada 22 jan 07 saya telah ditukarkan ke Pasukan Pertahanan Udara TLDM dan telah menjawat jawatan sebagai Pegawai Tadbir di PPU TLDM. Saya difahamkan unit ini memerlukan saya mengikuti aktivi termasuklah opresi di hutan2 dan penggunaan senjata Starburst. Ini merupakan pengalaman yg baru dan bernilai kepada saya. Diharapkan saya akan menyandang jawatan ini untuk tempoh masa yg agak lama supaya saya dapat menimba sebanyak ilmu yang mungkin untuk dijadikan bekal saya disepanjang perkhidmatan ini.

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home